Så startede karrieren som forælder til et skolebarn... Der var informationsmøde i aftes for de 62 børn og deres forældre som skal starte samtidig med Pernille i 0. A, B og C! Dagen før havde vi fået navne på fordelingen af ungerne og det er meget pudsigt men der er 2/3 drenge i alle klasser... Mærkeligt for i børnehaven var hun eneste pige fra årgang 2007. Nu bliver der 8 piger og 12 drenge i klassen... Så hendes far kan godt begynde at planlægge at opsætte elektrisk hegn og smøre haglgeværet... Spøg til side... Det virker til at være en rigtig dejlig børnehaveklasse lærer hun får med mange års erfaring, dejligt! Og i disse heldagsskoletider ja så starter Pernille med 6 daglige lektioner hvoraf der er en lektion dagligt med TRIM: hvilket i starten foregår på legepladsen.... Dejligt for Pernille.... Og så var der selvfølgelig meget fagsnak om inklusion.... Jeg forstår det ikke helt, men fra jeg gik ud af folkeskolen i 1983 til nu må der virkelig være blevet ekskluderet nogle børn, for da jeg gik der synes jeg alle gik i samme skole.... Men af de børn vi så igår var der ingen der opførte sig mærkeligt;-)... Der var ingen med synlige handicaps, ingen udover adoptivbørnene med varm hudfarve...
Hm måske jeg en dag finder ud af om inklusion så handler om at man går i skole med nogle der har andre udfordringer end en selv og ens egen kedelige familie... Altså med ekstrem krudt i røven, læseudfordringer, lav intelligens, forældre med voldsomt temperament eller afhængighed af alkohol, skilsmissefamilier, koncentrationsvanskeligheder, sygdom i familien, fattigdom, mange flytninger, børn der igennem skoletiden ALDRIG sagde et ord.... Dårlige kår, mange børn, social deroute, fysiske handicaps, tæsk, eksotisk hudfarve, rødt hår, briller, skelen, halten....
Det jeg lige har nævnt her er de almindelige variationer jeg lige kan huske at kende til fra de andre børn i min barndoms skole... Er det dem der i den periode hvor jeg ikke har interesseret mig for folkeskolen som ikke har været inkluderet ?
Altså helt almindelige mennesker som bare ikke lige kan puttes ned i præcis den samme støbeform som "det rigtige/bedste" liv... Men det at vokse op side om side med børn fra forskellige vilkår mener jeg giver en forståelse for forskelligheder og for at man er ok selv om man ikke er ens... Den rummelighed vil jeg gerne give mine børn... Vil jeg så også det om 3 år når al lærernes tid går med at få ro i klassen fordi Damp børnene larmer? Og Josefine aldrig kan få hjælp til at lave matematik fordi det når læreren aldrig til? Nej så er jeg nok ikke så rummelig længere, men spørg mig til den tid....
Ps: turen går idag til hovedstaden med tog... Og det er da herligt at lade sig transportere istedet for at køre bilen selv, at så toget har afgang 05.48 er jo bare en biting for der er kaffe på kanden og papir i tasken der skal læses på lige om lidt når kl. bliver 8 og arbejdsdagen starter rigtigt...
Hav en dejlig fredag out there! Pps: tak for lån af tegning, kan ikke huske hvor jeg har hapset den, men lad mig det vide hvis du kender ophavet...
Jeg sad faktisk lige og læste på nettet om netop om inklusion - jeg fandt lige dette link, så hvis du har 12 minutter, så giver det et godt indblik i emnet: http://www.youtube.com/watch?v=J86_7P5VT_w
SvarSletHåber du kan bruge det :-)
Mange tak Karen, jeg vil gerne lær lidt mere.
SletSad faktisk lige og følte mig lidt dum - har da ikke helt styr på ordet "inklusion"... må hellere få læst op i weekenden - og samtidig glæde mig lidt over, at der er hele 3 år til det bliver vores tur :-)
SvarSletJa det er også lidt der jeg er, men for fagfolkene omkring og i skolen og børnehave oplever jeg gang på gang at det fylder meget, så ingen skade til at undersøge emnet....
SletPå en måde tror jeg at du har ret i at de børn som havde det svært eller var urolige da vi gik i skole i den mellemliggende periode er blevet placeret i separate klasser/tilbud, hvor inklusion betyder at de forbliver i klaserne dvs inkluderet i fællesskabet. Min erfaring er at det stiller rigtigt store krav til læreren at kunne hjælpe alle børn og give dem de udfordringer som de er klar til. Fungerer dette er det godt.
SvarSletMåske er det netop forskellen fra før til nu, at læreren skal hjælpe alle. Min søster gik i klasse med en pige der i 7 år ikke sagde et ord, det gjorde hendes søskende heller ikke. Det mindes jeg ikke at nogen tog sig af. Så hvis læreren skal præstere 28 individuelle toptunede elever på hver deres niveau, så skal børnene hvis gå på skiftehold.. Måske stiller all vi veluddannede forældre også større krav end mine forældre som kun havde gået 7 år i skole selv... Det er svært, men tak for din kommentar :-)
Slet