Gå videre til hovedindholdet

Historien om Nordisk Tekstil... NT of Denmark

Jeg fandt lige dette på nettet om det firma der i sin tid producerede elefanterne og også stoffet fra mit foregående indlæg...


Historien om Nordisk Tekstil...
Nordisk Tekstil har rødder helt tilbage til 1874, hvor købmand Chr. Mogensen grundlagde et væveri i Odense med dampkraft og mekaniske vævestole.
Virksomheden ekspanderede kraftigt i slutningen af forrige århundrede og udgjorde sammen med M. K. Brandts Klædefabrik byens to største
tekstilfabrikker. Som følge af en fusion i 1902 med fabrikant Harery Dessaus væveri i Odense grundlagdes Mogensen og Dessaus væverier A/S med en aktiekapital på 1.000.000 kr.

Dette firma blev i 1955 overtaget af den daværende internationale sengetøjskoncern Nordisk Fjerfabrik A/S (NF), som videreførte firmaet, under navnet Nordisk Tekstil Væveri A/S. Overtagelsen skete blandt andet udfra ønsket om at kunne producere en del af de tekstiler, der anvendtes til NFs dyner og puder.

I de efterfølgende årtier oplevede Nordisk Tekstil Væveri en kraftig ekspansion. Blandt andet byggede man i 1973-74 et stort væveri i Middelfart.
Efter fusionen i 1980 med Nordisk Tekstiltryk A/S i Viby, og dette firmas konfektionsafdeling i Odder, omdannedes virksomheden til Nordisk Tekstil Væveri og Trykkeri A/S. Og det er det firma, som idag hedder Nordisk Tekstil A/S. Hele produktionsapparatet i Viby blev i de følgende år gradvist flyttet til Odense, men systuen forblev i Odder. Nordisk Fjerfabrik var hovedaktionær i Nordisk Tekstil A/S og blev i 1989 eneaktionær i virksomheden.

Nordisk Tekstil var således datterselskab i den verdensomspændende og danskejede koncern Nordisk Fjerfabrik A/S, som stammer helt tilbage fra 1902. Koncernen bestod i slutningen af 1980¹erne af 56 selskaber med i alt cirka 4500 ansatte. Heraf var omkring 400 personer ansat hos Nordisk Tekstil.

Nordisk Fjerfabrik A/S gik i betalingsstandsning i november 1990 og blev erklæret konkurs i marts 1991.

Som et af de få selskaber, besluttede kreditorerne efter krakket at bevare Nordisk Tekstil A/S, da forretningsgrundlaget i denne virksomhed var iorden. Nordisk Tekstil A/S videreførtes i to år af kapitalinteresserne bag boet, primært Jyske Bank og Den Danske Bank.

Nordisk Tekstil A/S blev i 1992 udnævnt til ³grøn virksomhed² af Odense Kommune, efter at CowiConsult havde gennemført en miljøteknisk undersøgelse.

Nordisk Tekstil A/S har også kvalitetsdeklarationer fra Dansk Varefakta Nævn, samt Allergi- og Astmaforbundet. Desuden har virksomheden opnået godkendelse tiil at anvende økotex-mærkningen.

I 1993 blev Nordisk Tekstil A/S overtaget af Gorigruppen af 1902 A/S og blev således et datterselskab i denne gruppe. Det blev besluttet at nedlægge produktionen af metervarer til dyner og puder, samt produktionen metervarer til konfektionsindustrien. Nordisk Tekstil A/S koncentrerede sig herefter udelukkende om fremstilling af boligtekstiler.

I 1995 blev Nordisk Tekstil A/S overtaget af to investeringsselskaber A/S af 1. maj 1916 og Høje Sandberg Invest. Efter nogle turbulente år får NordiskTekstil A/S nu ro til at manifestere sig i markedet og fokusere på spidskompetencerne.

I 2006 lukkes al produktion og konfektionering i Danmark ned, og
funktionerne flyttes til udlandet. Nordisk Tekstil A/S er nu et design- og handelsselskab med primære markeder i Danmark og Skandinavien.

I 2011 overtages Nordisk Tekstil A/S af Arctic A/S og flytter til
Middelfart.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Genbrugsfund II

Kan det kaldes genbrug når tingene aldrig har været brugt? Ja jeg har i hvert fald fundet disse to kuglelamper i min fars depot. De lå i original indpakningen fra 1975 hvor vi flyttede.... Så hvor de skulle have hængt i min barndom vides ikke... Men Pernille ønsker sig grønne loftslamper og disse to er klar til at putte i fatningen og hænge op.... Måske en gang i løbet af idag, mens malingen tørrer på kommoden jeg skal til at grunde om lidt..

Projekttasker til salg: #dreamknitbag på instagram

Så kommer der lidt liv her på bloggen igen- lang pause og nu kommer jeg til at linke til Instagram hvor min konto er @keep_dream_knitting #dreamknitbag   på Instagram er der jeg viser de projekttasker jeg syer og sælger hvis nogen synes om dem. Skriv en pb på Instagram så finder vi ud af farver og størrelser osv. Lille model: Jeg laver en lille handy version jeg kalder for Knit'nwalk størrelsen som lige passer til at hænge over armen og med en strømpe eller hue i. Den er ca 13 bred, 8 dyb og 24-25 cm høj. Intro pris 75 kr :-) Pris 95 kr. Posen er uden lynlås så intet hænger i. Jeg syer taskerne i stof fra mit stoflager som hovedsageligt består af vintage og upcycklede stoffer som er købt i genbrug eller arvet fra familie og venner. Det sjove ved at sy taskerne er at sætte farverne sammen- og få det til at spille med de materialer jeg har på lager. Medium: Udover denne størrelse laver jeg også en lidt større model som nemt rummer A4 opskriften og et par nøgler garn

Sommertoppe...

Fredag gik jeg igang med de lette sommertoppe fra purlbee. Pernille havde to klassekammerater på besøg så der er faktisk løbet 4 stk igennem symaskinen.... 2 af hver :-) det er da fedt at hendes legekammerater synes det er sjovt at vælge stof i mine reoler og at jeg så på kort tid lige får syet noget til dem også... Pernille og Josefine har ikke brugt andet her i weekenden og Josefine ville gerne sove med sin blomstrende top.....   Det har ellers været en dejlig weekend med besøg af ketty og Karen i haven i r og idag gik turen til frokost til hvidsten kro. Det var en gave til min far at vi skulle spise æggekage derude alle 10. Bagefter var der eftermiddagskaffe  naturlegepladsen ved fyrkat og så var den weekend brugt op..... Her kigger pigerne efter naboens datter som har lært at cykle uden støttehjul. De derhåndtegn kan godt være lidt svære....