Gå videre til hovedindholdet

ting at lave i skoven...

Nu hvor hverdagen efter ferien rigtig er startet og det hurtigt er blevet lidt sensommeragtigt nærmer der sig vist nogle weekender hvor det vil være oplagt at tage madpakken med i skoven..



Jeg har fundet en fin side der hedder "skoven i skolen" med forslag til aktiviteter for børn i forskellige aldre...

Her er link til et af forslagene: som er for 0-2. kl. elever..

Måske skal vi ud og give træerne indianernavne i den kommende weekend?

Find på navne til træerne, der fortæller hvordan de ser ud. 

Giv det gamle krogede træ et indianernavn.
Tegning: Eva Wulff.
Formål
at skabe koncentration om et enkelt træ 
at eleverne selv laver små tekster 
at appellere til den enkelte elevs ordfantasi og udforskning af sproget gennem eksperimenter med dette 
at eleverne arbejder med ordforråd, begreber og sprogets æstetiske muligheder 
at eleverne taler til hinanden og lytter til hinanden 
at skabe respekt om det enkelte træ som det levende væsen det er
Forberedelse
Find et sted i skoven hvor der er mange forskellige slags træer – gerne gamle krogede træer i blanding med unge træer og buske.

Hvad skal du bruge
Fantasien samt blyant og papir (evt. Skovnotesbog) 
Opslagsbøger f.eks.: 'Træer og buske i landskabet', 'Hvad finder jeg i skoven' (begge fra Politikens Forlag)
Hvor lang tid tager undervisningsforløbet?
1 time i skoven + 2 lektioner i klassen.

Sådan gør du
Ud i skoven
Tag eleverne med ud til et sted i skoven hvor der er mange forskellige træer i mange forskellige former (en ensartet granskov er ikke så velegnet). Fortæl eleverne om indianernes natursyn, og deres skik med at give alle ting navne der fortæller noget om den enkelte ting (se baggrund).

To og to
Send eleverne ud for at finde et træ de synes ser specielt interessant ud. Min erfaring er at det går bedst hvis de arbejder to og to. 

Indianernavne
Eleverne skal nu finde på et godt navn der fortæller noget om, hvordan træet ser ud. F.eks. GAMLE-KROGEDE-TRÆ-DER-HÆLDER-UD-OVER-VANDET (se ovenfor). De skriver navnet ned i deres skovnotesbøger eller husker det hvis de ikke kan skrive.

Brug de nye navne
Bagefter kan I lave en konkurrence hvor børnene skiftes til at fortælle navnet på deres træ. De andre børn skal finde frem til træet udfra navnet. Hvis træet er let at finde udfra navnet, er det et godt navn. Prøv et par gange forskellige steder i skoven.

Tegn træ - og lav udstilling
Aktiviteten kan suppleres med at I tegner træet, og laver en udstilling af tegningerne med deres indianske trænavne. Her gælder det om at fremhæve de ting der indgår i navnet.
Baggrund
Indianernes natursyn
Indianerne opfattede sig selv som en del af naturen, og gav derfor deres træsøstre og –brødre personlige navne, ligesom alt andet i naturen fik navne. Har man givet noget et personligt navn, er man tættere forbundet til det. Derfor kan denne aktivitet åbne elevernes øjne for værdien i at passe på træerne. Den der knækker et nyplantet allétræ på vej hjem fra værtshuset, har næppe givet det et godt navn først! 

Læs Høvding Seattles tale til den amerikanske præsident fra 1854 (Vi er en del af jorden. Borgens Forlag).
Adgang til skoven

Husk at man skal spørge om lov til at færdes udenfor vej og sti i private skove. Læs mere om adgang til skoven




Kommentarer

  1. Rigtig god idé Ellen K. Tak for tip og link.
    God skovtursweekend?!? Kh. Liv

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber vi når i skoven, men indtil videre bliver det nærmere storcentret... Og nydning af at vi har en weekend uden planer ud over vaskemaskinen...

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Genbrugsfund II

Kan det kaldes genbrug når tingene aldrig har været brugt? Ja jeg har i hvert fald fundet disse to kuglelamper i min fars depot. De lå i original indpakningen fra 1975 hvor vi flyttede.... Så hvor de skulle have hængt i min barndom vides ikke... Men Pernille ønsker sig grønne loftslamper og disse to er klar til at putte i fatningen og hænge op.... Måske en gang i løbet af idag, mens malingen tørrer på kommoden jeg skal til at grunde om lidt..

Projekttasker til salg: #dreamknitbag på instagram

Så kommer der lidt liv her på bloggen igen- lang pause og nu kommer jeg til at linke til Instagram hvor min konto er @keep_dream_knitting #dreamknitbag   på Instagram er der jeg viser de projekttasker jeg syer og sælger hvis nogen synes om dem. Skriv en pb på Instagram så finder vi ud af farver og størrelser osv. Lille model: Jeg laver en lille handy version jeg kalder for Knit'nwalk størrelsen som lige passer til at hænge over armen og med en strømpe eller hue i. Den er ca 13 bred, 8 dyb og 24-25 cm høj. Intro pris 75 kr :-) Pris 95 kr. Posen er uden lynlås så intet hænger i. Jeg syer taskerne i stof fra mit stoflager som hovedsageligt består af vintage og upcycklede stoffer som er købt i genbrug eller arvet fra familie og venner. Det sjove ved at sy taskerne er at sætte farverne sammen- og få det til at spille med de materialer jeg har på lager. Medium: Udover denne størrelse laver jeg også en lidt større model som nemt rummer A4 opskriften og et par nøgler garn

kold i r...n

dette stemningsbillede kan vist godt bruges til dagens stemning... godt jeg skal til boldtræning i eftermiddag- der plejer vi at grine rigtig meget- og det bliver skønt til en afveksling..... altså fra resten af dagen- ikke resten af mit liv vel ,-)