Gå videre til hovedindholdet

Større selvværd kontra større selvtillid


Jeg faldt "lige" over dette indlæg der ret godt forklarer forskellen på selvtillid og selvværd- 

Tjek iøvrigt coachen Emilies side og blog- der er mange gode tanker at arbejde videre med :-)


Udgivet den 6. august 2012 af Emilie :

”Hvordan kan det være, at jeg har hørt, at et større selvværd forbindes direkte med større lykke, og at større selvtillid ikke gør?” Sådan blev jeg spurgt af en kunde forleden dag.

For at belyse spørgsmålet, har jeg her lavet en liste indeholdende eksempler på, hvad et større selvværd vil give dig:

-en større rummelighed og accept over for andre mennesker med andre holdninger
-en øget mulighed for ikke at lade dig påvirke af andres syn på dig og kritik af dine valg

-ro og balance, fordi du ved, at du er lige præcis, som du skal være

-overskud til at være noget for andre uden, at du glemmer dig selv

-mulighed for at være et livsstærkt forbillede for dine børn

-mulighed for at foretage valg ud fra din Kerne, så du vil opnå større meningsfuldhed

-kærlighed til dig selv, så du også føler dig berettiget til at modtage andres kærlighed

-evne til at lytte til dig selv og ikke lade Muren omkring din Kerne forhindre dig i autencitet

-en følelse af frihed til at være dig



Hvad giver en større selvtillid dig?

Efter min opfattelse giver større selvtillid dig mulighed for udadtil at virke kontrolleret, selvsikker og stærk. Du vil derfor kunne nå rigtig langt set ud fra de af samfundet/sociale relationer foreskrevet succeskriterier.

Selvtillid medfører dog ikke automatisk et stort selvværd.

Selvtillid kan faktisk være et skjold mod omverdenen, der dækker over et lille selvværd. Hos en sådan person kan den higen efter de omgivende relationers anerkendelse af det, han præsterer være så stor, at han til stadighed undergraver sin egen Kerne –altså sjæl, hjerte og værdier.

Selvfølgelig kan en person med stor selvtillid sagtens have et stort selvværd og omvendt, men begreberne følges ikke automatisk ad.

Et kortfattet og noget firkantet svar på min kundes spørgsmål må derfor være, at selvværd opbygges gennem anerkendelse af sig selv, og selvtillid opbygges gennem gentagen anerkendelse udefra.

Da den ægte inderlige lykke findes i accepten og anerkendelsen af sig selv og ikke i oplevelsen af at blive accepteret og anerkendt af andre, er det altså et større selvværd, der forbindes med et lykkeligere liv.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Genbrugsfund II

Kan det kaldes genbrug når tingene aldrig har været brugt? Ja jeg har i hvert fald fundet disse to kuglelamper i min fars depot. De lå i original indpakningen fra 1975 hvor vi flyttede.... Så hvor de skulle have hængt i min barndom vides ikke... Men Pernille ønsker sig grønne loftslamper og disse to er klar til at putte i fatningen og hænge op.... Måske en gang i løbet af idag, mens malingen tørrer på kommoden jeg skal til at grunde om lidt..

Projekttasker til salg: #dreamknitbag på instagram

Så kommer der lidt liv her på bloggen igen- lang pause og nu kommer jeg til at linke til Instagram hvor min konto er @keep_dream_knitting #dreamknitbag   på Instagram er der jeg viser de projekttasker jeg syer og sælger hvis nogen synes om dem. Skriv en pb på Instagram så finder vi ud af farver og størrelser osv. Lille model: Jeg laver en lille handy version jeg kalder for Knit'nwalk størrelsen som lige passer til at hænge over armen og med en strømpe eller hue i. Den er ca 13 bred, 8 dyb og 24-25 cm høj. Intro pris 75 kr :-) Pris 95 kr. Posen er uden lynlås så intet hænger i. Jeg syer taskerne i stof fra mit stoflager som hovedsageligt består af vintage og upcycklede stoffer som er købt i genbrug eller arvet fra familie og venner. Det sjove ved at sy taskerne er at sætte farverne sammen- og få det til at spille med de materialer jeg har på lager. Medium: Udover denne størrelse laver jeg også en lidt større model som nemt rummer A4 opskriften og et par nøgler garn

kold i r...n

dette stemningsbillede kan vist godt bruges til dagens stemning... godt jeg skal til boldtræning i eftermiddag- der plejer vi at grine rigtig meget- og det bliver skønt til en afveksling..... altså fra resten af dagen- ikke resten af mit liv vel ,-)