Taknemmelighedsdagbog

I aftes på dr2 så jeg programmet pessimisterne og fandt lige denne øvelse på deres hjemmeside, måske man skulle prøve det!

Øvelse: Taknemmelighedsdagbog

Denne her øvelse hedder taknemmelighedsdagbogen.
I en periode på 8 uger skal du hver aften skrive tre ting ned, som er gået godt den dag.
Derefter kan du nøjes med at skrive i bogen en gang om ugen, så det ikke blive for rutinepræget og kedeligt.
Sådan gør du
Afsæt 5-10 minutter hver aften inden du går i seng, hvor du sætter dig ned, tænker over din dag og noterer tre gode ting ned.
Når du skriver dem ned, så prøv samtidig at genkalde dig den følelse, som du havde, da du oplevede de gode ting.
Du kan både skrive store og små ting ned
  • Hverdagsbegivenheder som at solen skinnede
  • Større ting som dit helbred og din familie.
  • En god oplevelse, stor eller lille.
  • Mennesker som holder af dig, og betyder noget for dig.
  • Noget du har lavet som du er god til.
  • Noget du har lavet som var sjovt.
  • Mål du har nået.
Det er vigtigt, at du ikke begynder at lede efter exceptionelle begivenheder hver eneste dag, så går du bare i stå. Hvad som helst, der har gjort din dag lidt bedre, kan du skrive ned.
Tag bogen frem på en dårlig dagTaknemmelighedsdagbogen hjælper dig med at dokumentere alle de gode begivenheder, der er i dit liv.
På en dårlig dag kan du dykke ned i din følelsesmæssige hukommelse ved at kigge i bogen og det vil forbedre dit humør.

Kommentarer

  1. dagens 3 gode ting:
    - jeg har arbejdet hjemme og siddet i stilhed en stor del af dagen
    - jeg hoppede i trampolin med pigerne bare for at det er sjovt
    - jeg drak en lækker kop kaffe i solskinnet mens jeg luftede hunden i morges

    SvarSlet
  2. Dagens 3 gode ting: at sidde m josefine på skødet mens hun knapper min skjorte op.
    At nyde naturen på min morgen hundetur.
    At finde noget fint porcelæn i genbrugscontaineren.
    At le med min kollega.

    SvarSlet

Send en kommentar