Gå videre til hovedindholdet

hækleopskrift

Sekskantet Afrikansk blomst til tæppe:
Hæklenål nr 4.
1.       Runde: 5 luftmasker (lm) , samles til en ring m en kædemaske (km)
2.       Runde: 3 lm (tæller som den første stangmaske (stm)), 1 stm, 1 lm, 2 stm, 1 lm, i alt 5 gange, således at der er 6 blomsterblade  på omgangen, saml m. km.
3.       Skift farve og hækl ned omkring de 6  lm huller: 2 stm, 1 lm, 2stm, saml omgangen  med  km til 1.stm
4.       Skift garn til en farve nær farven på omgang 3. Hækl 7 stm i hver af de 6 lmhuller i kronbladene fra før.
5.       Skift garn , gerne til en kontrastfarve til kronbladene som denne  række skal omkranse: Hækl 4 fastmasker (fm) 1 lm, som danner hjørnet /spidsen af blomsterbladet,  4 fm og hver 10 maske  mellem de 2 lm i 3. Rk hækles ned i 3. Ring med en stm, således at kronbladene dannes, dette gentages 6 gange. Luk omgangen m 1 km til den første fm.
6.       Skift garn: 1 fm i alle masker,i  hjørnet af 6 kanten hækles 1 fm , 1 lm 1 fm. Dvs der er 10 fm på hver side af 6-kanten.
7.       Skift garn:11 stm 1 lm i alt 6 gange.
8.       Med samme garn som 7 omg. Alle sekskanter hækles sammen med fastmasker i hver maske når lapperne lægges ret mod ret.


Ellen Bisgaard, www.enafdagene.blogspot.com

Kommentarer

  1. Hvor bliver de fine - kan godt se, at jeg snart skal have pudset hæklenålen, for min "to-do"-hækleliste vokser ;o)
    Kh Karen

    SvarSlet
  2. Hej Sonja! Velkommen til her på siden- håber du kan bruge opskriften til noget- den findes jo mange steder på engelsk, men jeg havde lovet en kollega at oversætte til dansk og fandt så ud af at jeg ikke hæklede efter den engelske opskrift- men lidt anderledes- så denne her er skrevet som jeg hækler mit tæppe..
    Hej Karen! Ja - men jeg er lidt ked af at det foto jeg kunne lægge ind her ikke er så godt- har lavet opskriften i et wordformat - men kan ikke finde ud af at lægge det ind på bloggen... i worddokumentet er blomsten scannet ind så størrelse og farver er bedre.. ja to do listerne vokser meget nemt når man færdes i blogland....

    SvarSlet
  3. uh sådan et tæppe må være flot!
    Knit and hugs
    Thea

    SvarSlet
  4. Hej Thea!
    Velkommen her på bloggen- dejligt at få en kommentar- jeg glæder mig til at se dig her igen- og følge din blog også :-)

    SvarSlet
  5. Hei! Jeg har brukt oppskriften din til å hekle en ball til min lille sønn. Den ble fin. Jeg har også linket til oppskriften din på bloggen min som jeg endelig har kommet i gang med i dag faktisk! Takk for oppskrift!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingrid Hanne, hvor er jeg glad ir t u kunne bruge opskriften, og mange tak for linket

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Genbrugsfund II

Kan det kaldes genbrug når tingene aldrig har været brugt? Ja jeg har i hvert fald fundet disse to kuglelamper i min fars depot. De lå i original indpakningen fra 1975 hvor vi flyttede.... Så hvor de skulle have hængt i min barndom vides ikke... Men Pernille ønsker sig grønne loftslamper og disse to er klar til at putte i fatningen og hænge op.... Måske en gang i løbet af idag, mens malingen tørrer på kommoden jeg skal til at grunde om lidt..

Projekttasker til salg: #dreamknitbag på instagram

Så kommer der lidt liv her på bloggen igen- lang pause og nu kommer jeg til at linke til Instagram hvor min konto er @keep_dream_knitting #dreamknitbag   på Instagram er der jeg viser de projekttasker jeg syer og sælger hvis nogen synes om dem. Skriv en pb på Instagram så finder vi ud af farver og størrelser osv. Lille model: Jeg laver en lille handy version jeg kalder for Knit'nwalk størrelsen som lige passer til at hænge over armen og med en strømpe eller hue i. Den er ca 13 bred, 8 dyb og 24-25 cm høj. Intro pris 75 kr :-) Pris 95 kr. Posen er uden lynlås så intet hænger i. Jeg syer taskerne i stof fra mit stoflager som hovedsageligt består af vintage og upcycklede stoffer som er købt i genbrug eller arvet fra familie og venner. Det sjove ved at sy taskerne er at sætte farverne sammen- og få det til at spille med de materialer jeg har på lager. Medium: Udover denne størrelse laver jeg også en lidt større model som nemt rummer A4 opskriften og et par nøgler garn

kold i r...n

dette stemningsbillede kan vist godt bruges til dagens stemning... godt jeg skal til boldtræning i eftermiddag- der plejer vi at grine rigtig meget- og det bliver skønt til en afveksling..... altså fra resten af dagen- ikke resten af mit liv vel ,-)