Gå videre til hovedindholdet

Tid til krea hver dag?

For et par år siden læste jeg i magasinet Interweave Knits en artikel om det at få tid til strik dagligt- i weekenden læste jeg på en engelsksproget blog om at få tid til at sy hver dag- på trods af at kvinden her havde 3 børn- hvoraf den ene helst tilbringer al vågen tid på morens arm- så havde hun dagligt lidt fremdrift i sine projekter. Symaskinen stod hele tiden fremme og hun kunne lige nå at skære lidt stof til når der var 15 minutter i overskud- og så blev der syet om aftenen..
(Min vane ved barn nummer to- når jeg fik hænderne fri var at stoppe chokolade ind...det havde været bedre at sy)...

Jeg har også fundet ud af at jeg får lavet mest hvis symaskinen står fremme i alrummet- bunken med det jeg er igang med pt skal helst ligge fremme.
Mens børnene var helt små var det strikketøjet der fik en pind når der var en lille pause- meget af begge mine barsler gik især i starten med numsen godt plantet i sofaen- da Pernille var helt lille præsterede jeg at hækle om natten når jeg ammede- det var simpelthem for kedeligt bare at sidde og vente på at hun fik suttet færdigt- og hun var 45 minutter om det- og man kunne da godt lige hækle med en hånd og holde med den anden..senere kunne jeg godt sidde og sove samtidig...




Igår var det symaskinen der fik lidt motion - ikke meget- men her er lige en statusopdatering på tæppet jeg er ved at lave..
Jeg har limet bagstykke og foerstof sammen med spray som jeg lærte at bruge på sykurset hos Marapytta (startede med at nåle lagene sammen- med en nål i hver lap 100 stk.. men det blev ikke godt, så var den times arbejde og kravlen rundt på gulvet spildt..) -Jeg har fået syet den GRØN-ternede ombukningskant på- nu mangler kun at lime topstykke og bagstykke sammen- det kræver at man roder rundt nede på gulvet for det er ca 1,5*1,5 m, så der skal rykkes noget rundt med det førend det er fint og glat.
Quiltemønstret overvejer jeg stadig :-)

Lige nu spiller der Søren Huss et nummer i radioen- jeg har været vild med hans stemme siden Saybia... tjek lige her hvor han spiller med Nephew..

Kommentarer

  1. Åh hvor ser det godt ud! Jeg har lige fået skåret og lagt firkanter til et babytæppe... Er bare vildt i tvivl om jeg nogensinde finder ud af at få kantbåndet rundt om de skarpe hjørner... Men foreløbig er der lige 54 firkanter, der skal syes sammen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg googlede på "binding a quilt" tror jeg og fandt nogle anvisninger til at lave kant af et stykke stof der er foldet på langs- og hvordan man laver skrå hjørner- havde ikke tidligere tænkt på muligheder udover kantebånd og overlock... men der er rigtig mange forskellige eksempler på løsninger på youtube også... har du set tippet med at sætte knappenåle i alle hjørner- f.eks. vist hos Laralil- det er lykkedes for mig i de fleste tilfælde at få det rimeligt skarpt.. God arbejdslyst- glæder mig til at se dit:-)

      Slet
  2. Ja, kreaprojekterne skal være tilgængelige for at få det gjort. Ude af øje ude af sind.
    Note til mig selv: køb snarest dobbelt så stort hus med en hel fløj til kreaprojekter! (og installeret rengøringskone).

    SvarSlet
  3. Hæ hæ, hvis du har en fløj kun til det dur det ikke uden en aupair til at varte op i resten af huset.. må dog indrømme at her kommer en dame og tager det værste en gang om ugen. Og vi køber ind en gang om ugen.. det giver lidt tid til krea de andre dage...hm hvad et lille anneks udenfor:-) ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay. Note til mig selv: køb snarest andet hus med større grund så der er plads til krea-anneks! :o)

      Slet
  4. det lyder som den helt rigtige opskrift på at give sig selv lidt kreatid, jeg får mest fra hånden når jeg kan gå til og fra maskinen som det nu passer, det lader sig også kun gøre fordi den har æresplads i stuen :)

    flot tæppe du har gang i, er spændt på at se det når det er færdigt :)

    SvarSlet
  5. Det ser super flot ud,glæder mig til at se det færdigt.
    Det er helt rigtigt at projekterne skal ligge fremme, sammen med maskinen, så er det nemmere at nå målet, jeg gør det samme, vores lejlighed består af to rum plus køkken og et toilet, stue og soveværelse/kontor/værerum er der ikke super meget plads i, men spisebordet i stuen har jeg kapret haalvdelen af og der står computer på den ene side og symaskine på den anden, det dur for mig, og når der skal komme gæster er det til at fjerne, men det gør at man når/får lyst til lige at sidde 10 min når der der tid til det.

    SvarSlet
  6. Kære Lotte! Ja det er bare bedst at kunne gå til og fra som det lige passer ind i resten af familiens behov:-)
    Sara- ja det er herligt med et stort spisebord- med plads til lidt af hvert :-)

    SvarSlet
  7. Søren Huss synger noget så smukt.

    Især på en smuk klar sommernat som på Roskilde. Det var simpelthen så smukt, oprigtigt og inderligt. Nephew har i samarbejde med Søren serveret samme ret en gang tidligere i KB-hallen, før denne brændte ned. Det var også smukt, men smukkest i Roskilde under åben himmel. Som videoen så fint underbygger...

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Genbrugsfund II

Kan det kaldes genbrug når tingene aldrig har været brugt? Ja jeg har i hvert fald fundet disse to kuglelamper i min fars depot. De lå i original indpakningen fra 1975 hvor vi flyttede.... Så hvor de skulle have hængt i min barndom vides ikke... Men Pernille ønsker sig grønne loftslamper og disse to er klar til at putte i fatningen og hænge op.... Måske en gang i løbet af idag, mens malingen tørrer på kommoden jeg skal til at grunde om lidt..

Projekttasker til salg: #dreamknitbag på instagram

Så kommer der lidt liv her på bloggen igen- lang pause og nu kommer jeg til at linke til Instagram hvor min konto er @keep_dream_knitting #dreamknitbag   på Instagram er der jeg viser de projekttasker jeg syer og sælger hvis nogen synes om dem. Skriv en pb på Instagram så finder vi ud af farver og størrelser osv. Lille model: Jeg laver en lille handy version jeg kalder for Knit'nwalk størrelsen som lige passer til at hænge over armen og med en strømpe eller hue i. Den er ca 13 bred, 8 dyb og 24-25 cm høj. Intro pris 75 kr :-) Pris 95 kr. Posen er uden lynlås så intet hænger i. Jeg syer taskerne i stof fra mit stoflager som hovedsageligt består af vintage og upcycklede stoffer som er købt i genbrug eller arvet fra familie og venner. Det sjove ved at sy taskerne er at sætte farverne sammen- og få det til at spille med de materialer jeg har på lager. Medium: Udover denne størrelse laver jeg også en lidt større model som nemt rummer A4 opskriften og et par nøgler garn

kold i r...n

dette stemningsbillede kan vist godt bruges til dagens stemning... godt jeg skal til boldtræning i eftermiddag- der plejer vi at grine rigtig meget- og det bliver skønt til en afveksling..... altså fra resten af dagen- ikke resten af mit liv vel ,-)